لزوم تدوین سند آمایش فناوری برای توسعه مناطق

لزوم تدوین سند آمایش فناوری برای توسعه مناطق

گفته می‌شود که برای موفقیت در یک کسب‌وکار نو باید روشی را انتخاب کنیم که اشباع نشده باشد یا قابلیت اشباع شدنش کم باشد. این نسخه مطلوبی است برای آنهایی است که می‌خواهند تولید کنند یا کسب‌وکار خدماتی راه بیندازند اما باید کنکاش کرد که در یک منطقه یا شهر چه چیز مورد نیاز است که پیش از این به آن پرداخته نشده است.

کاری هم به کپی‌برداری و تقلید نداشته باشیم. با این حال، دیده می‌شود که وقتی یک ایده‌پرداز یا تولیدکننده محصولی را روانه بازار می‌کند بسیاری نیز در فکر تولید این محصول برمی‌آیند. این‌گونه است که نمی‌توان گوی اصلی را ربود. اما در محصولات فناور کمی فضای تنوع به واسطه به کاربردن ایده‌های نو یا تکمیل روند نوآوری بازتر است. اما این موضوع هم دلیل نمی‌شود که در تمامی شهرها و مناطق روند توسعه محصولات فناورانه به یک نحو باشد بلکه رشد شرکت‌های صنعتی فناور باید تابع مختصات آمایشی باشد که برای آنها تدوین شود. این سند آمایشی اگر از ابتدا به خوبی چینش شود نه‌تنها می‌تواند توسعه محصولات را در شرکت‌های صنعتی و فناور هدف‌گرا کند بلکه قادر است تولیدکنندگان را در مقابل آفت‌های اقتصادی کردن فناوری همچون قاچاق یا واردات کالاهای مشابه تقویت سازد. چاره‌ای هم جز پیروی از سند آمایشی نداریم زیرا در مسیر توسعه باید شاکله‌ای وجود داشته باشد. به عنوان نمونه، اگر در منطقه‌ای زعفران وجود دارد باید پیوستگی بین کشاورزان، شرکت‌های سازنده بسته‌های شکیل برای بسته‌بندی و شرکت‌های فناور برقرار کنیم این برقراری ارتباط در گرو پیروی از همان سند آمایشی است که از ابتدا به وجود آمده است. اگر این چینش وجود داشته باشد مشکلاتی که هم‌اکنون برای کالای زعفران وجود دارد از بین می‌رود. شاید به ذهن نرسد اما به خاطر داشته باشیم که می‌توان با ایجاد یک سند آمایش محلی حتی ایده‌ها و نوآوری‌ها را نیز جهت داد و به سمت‌وسویی که لازم است، کشاند.
نویسنده: صفیه رضایی – روزنامه‌نگار

منبع: روزنامه گسترش صنعت

صفحه اصلی ایدنا

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *