بررسی ظرفیت توسعه در تهران

بررسی ظرفیت توسعه در تهران

بررسی ظرفیت توسعه در تهران

طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای در نظام برنامه‌ریزی شهری ایران را می‌توان طرح جامع سرزمین، طرح کالبدی ملی و منطقه‌ای طرح توسعه و عمران، طرح جامع ناحیه‌ای، طرح مجموعه شهری، طرح سازماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی، طرح جامع شهر، طرح تفصیلی شهر، طرح هادی شهر، طرح بهسازی و نوسازی و بازسازی و مرمت بافت‌ها طرح آماده‌سازی توسعه‌های جدید در شهرها، طرح هادی روستا طرح شهرهای جدید و طرح شهرک‌های مسکونی نام برد.

اما در این میان برخی کارشناسان معتقدند، شهر تهران به دلیل توسعه بیش از اندازه و ایجاد تونل‌های باد به جهت ساخت برج‌ها به یک بیمار تبدیل شده و از آنجایی که بزرگترین معضل آن زلزله است، نیاز است با اعمال مدیریت علمی اقدام به بازپروری آن کرد.

تهران تنها نیاز به توسعه هتل و مراکز خرید و… ندارد چراکه توسعه این زیرساخت‌های شهری موجب جذب بیشتر مهاجران به شهر خواهد شد. اگر در این مسیر حرکت نکنیم و توسعه شهری را در ۴ جهت اصلی و کوچه‌های ۶ و ۸ متری مراکز خرید بزرگ ایجاد کنیم که نه راه دسترسی و نه راه امداد دارند، در زمان سوانح باید منتظر حوادث بدی باشیم چراکه این شهر قادر به پاسخگویی به نیازها نیست اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند تهران همیشه ظرفیت توسعه را دارد و با توجه به اینکه تهران مرکز زیستگاهی همه مردم است و همه دنیا به نوعی با تهران ارتباط دارند و با توجه به وضعیت افزایش جمعیت که در تهران با آن مواجه هستیم نه‌تنها امکان توسعه وجود دارد بلکه شاید بیشتر از هر زمان دیگری به این توسعه نیاز داریم.

در این‌باره رئیس کمیته محیط‌زیست شورای چهارم اسلامی شهر تهران گفت: توسعه شهرها به ویژه شهر تهران تابع متغیرهای متعددی است، مدیریت شهری در برنامه‌ریزی‌های شهری باید توجه داشته باشند آیا ظرفیت‌ها برای توسعه فیزیکی شهر وجود دارد یا نه؟
محمد حقانی در گفت‌وگو با صمت افزود: زیرساخت‌هایی که تعادل آمایش سرزمین و ساختار سکونت در سرزمین را به هم بریزد به طور حتم با مشکل روبه‌رو می‌شود، دسترسی به منابع برای اداره شهر مانند آب، هوا و زیرساخت‌های متعددی که وجود دارد همه این عوامل زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها را برای توسعه شهری مهیا یا محدود می‌کنند. او ادامه داد: بر اساس اسناد آمایش سرزمین ظرفیت شهر تهران به طور کامل تکمیل شده است یعنی بر اساس طرح جامع، جمعیت شهر تهران نزدیک به ۱۰میلیون نفر است، با توجه به این جمعیتی که درحال‌حاضر مطابق با افق ۱۴۰۴ ساکن شهر تهران هستنند اگر این‌گونه محاسبه کنیم که نزدیک به ۳۵۰ هزار واحد مسکونی خالی داشته باشیم و در هریک از این واحدهای مسکونی تنها ۳نفر سکونت داشته باشند حدود ۱/۵ میلیون نفر در افق ۱۴۰۴ هم‌اکنون ظرفیت برای شهر تهران خواهیم داشت.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای چهارم اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بنابراین اگر مجوز ساخت‌وساز ندهیم و برنامه‌ای برای گسترش شهر تهران نداشته باشیم ما در افق ۱۴۰۴ ظرفیت جمعیت شهر تهران را تکمیل کرده‌ایم یعنی با پدیده‌ای به نام آینده‌فروشی در شهر تهران مواجه خواهیم شد، مدیریت شهر تهران این پدیده را باید درک کند، همچنین نظام مدیریتی خاص خودش را می‌طلبد. حقانی اظهار کرد: تهران از نظر دسترسی به منابع آبی به طور جدی با مشکل مواجه است، گسترش بیش از حد تهران از لحاظ فیزیکی منجر به بهم خوردن تعادل‌های زیست‌محیطی در کشور می‌شود، البته ناگفته نماند بخشی از توسعه فیزیکی و گسترش تهران خارج از اقدامات پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است، تا زمانی که در کشور آمایش سرزمین در ساختار حاکمیتی ملی خوب راهبری نشود و به مناطق جغرافیایی متعدد کشور توجه نکنیم تهران چه بخواهیم و چه نخواهیم هم از لحاظ جمعیتی و هم از لحاظ فیزیکی گسترش پیدا خواهد کرد. او تاکید می‌کند: این پرسش پیش می‌آید که آیا باید برنامه‌ای برای گسترش فیزیکی تهران داشته باشیم یا نه؟ آیا ظرفیتی وجود دارد؟ معتقدم درحال‌حاضر ظرفیت زیستی تهران تکمیل شده است، تهران امروز برای تامین آب از ظرفیت استان‌های پیرامون خود زهکشی می‌کند و برای تامین هوا و اکسیژن به طور جدی با مشکل مواجه است. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای چهارم اسلامی شهر تهران افزود: تراکم شهر تهران نسبت به دیگر مناطق جغرافیایی کشور بالاست، این حجم جمعیت اگر بخواهد دوباره رشد کند سازه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی کشور را با تهدید مواجه می‌کند، بنابراین باید در همین حد در سقف جمعیت‌پذیری به گسترش فیزیکی اکتفا کنیم، البته در بخش‌هایی از شهر تهران به ویژه در جنوب و جنوب غرب در خدماتی مانند گردشگری، خدمات فضای و…. ظرفیت‌های مطلوبی وجود دارد و می‌توانیم احیا کنیم.

مترو باید توسعه بیشتری پیدا کند
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران همیشه ظرفیت توسعه را دارد و من معتقدم با توجه به اینکه تهران مرکز زیستگاهی همه مردم است و همه دنیا به نوعی با تهران ارتباط دارند و با توجه به وضعیتی که در تهران با آن روبه‌رو هستیم نه تنها امکان توسعه وجود دارد بلکه شاید بیشتر از هر زمان دیگری به این توسعه نیاز داریم.

پرویز سروری در گفت‌وگو با صمت افزود: با برنامه‌های بزرگی که در شهر تهران اجرا شده امروز این کلانشهر کارنامه موفقی از مدیریت شهری را پشت‌سر گذاشته و درحال‌حاضر قرار است مدیریت جدیدی را تجربه کند که نشان دهد آیا می‌تواند این فرآینده را ادامه دهد یا خیر؟
او با اشاره به اینکه امسال ۱۰۰ کیلومتر مترو راه‌اندازی شد، ادامه داد: وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهروندان مهم‌ترین کلید بازکردن هوای آزاد به سوی شهروندان تهران است، به همین منظور حلقه‌های اتصالی باید بین مترو، اتوبوس و حمل‌ونقل عمومی ایجاد شود، همچنین باید مترو توسعه بیشتری پیدا کند، کارهای بزرگی در حوزه مترو انجام شده اما این کار بزرگ همه آن چیزی نیست که باید انجام می‌شد، ما هنوز راه بسیاری برای رسیدن به نقطه ایده‌آل در حوزه مترو به ویژه در رابطه با کاهش توقف مترو داریم، در این زمینه نیازمند افزایش واگن‌ها هستیم. به گفته رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران خطوط مترو باید به صورت مویرگی در کل تهران ادامه پیدا کند که رغبت شهروندان را برای استفاده از آن افزایش دهد به علاوه اینکه بتواند نقطه‌هایی که شهروندان از محل حرکت تا محل مترو با اتوبوس و خودروهای ایمنی طی می‌کنند به هم وصل کند یعنی شهروندان در کمترین زمان بتوانند به ایستگاه‌ها برسند و در کمترین زمان سوار مترو شده و بتوانند به نقطه اصلی برسند. سروری تصریح کرد: ما در عرصه‌های دیگری مانند خدمات اجتماعی فرهنگی نیازمند اقدامات بسیار موثری هستیم، تاکنون کارنامه مفیدی مانند ایجاد سراهای محله در هر محله به‌دست آورده‌ایم و با توجه به موضوع تقاضا این سراهای محله باید توسعه بیشتری پیدا کنند. در عرصه‌های دیگر هم با همین موضوعات مواجه هستیم یعنی بحث تکمیل خطوط مختلفی از جمله بزرگراه‌ها، اتوبان‌ها و موضوعات دیگر می‌تواند در کاهش وضعیت ترافیکی تهران موثر باشد و زمینه‌های همگرایی ظرفیت‌ها را برای ارائه تسهیلات مناسب‌تر ایجاد کند.
از نگاه کارشناسان، پیش بردن مسائل یاد شده مدیرانی را می‌طلبد که با نگاه ملی فقط به جایگاه توسعه شهر تهران فکر کنند. تجربه نشان می‌دهد مدیرانی که در جایگاه خود با ممارست، آینده‌نگری و نگاه ملی کار کرده‌اند و با دید توسعه‌گرایی خود کوشیده‌اند در بلندمدت تاثیرگذار و موفق بوده‌اند. در این شرایط این روحیه خمیرمایه اصلی توسعه واقعی کلانشهر تهران است.

نویسنده: فهیمه ملک‌محمدی

منبع: روزنامه گسترش صنعت

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *