روابط‌عمومی و توسعه اقتصادی

روابط‌عمومی و توسعه اقتصادی

سرعت شگفت آور توسعه ابزارهای ارتباطی و رسانه ای به گونه ای است، که قرن بیست و یکم را قرن ارتباطات و تکنولوژی نامیده اند. قرنی که در آن، دیگر سودآوری به خرید سهام شرکت های ماشین سازی خلاصه نمی شود. بلکه غول های بزرگ صنعت ارتباطات همچون مایکروسافت و گوگل، هدایت بازار و در نتیجه مسیر توسعه اقتصادی جوامع را تعیین می کنند. دیوید رایزمن از جمله جامعه شناسانی است که نقش ملموس ارتباطات و روابط عمومی را در دنیای امروز به خوبی بیان می کند. رایزمن از آغاز دوران انسان “دگر راهبرد” با ویژگی هایی همچون ظهور وسایل ارتباط جمعی و هدایت از راه دور سخن می گوید. در این دوران، عده ای با استفاده از قدرت جادویی این ابزار موفق می شوند، توده ها را تحت تأثیر قرار دهند؛ و الگو های خاص فکری و مصرفی پدید آورند. این بدان معنا است، که در عصر جدید، توسعه اقتصادی بدون سرمایه گذاری بر روابط عمومی، غیرممکن است.
چرا که روابط عمومی، به یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر سلیقه و انتخاب مصرف کنندگان تبدیل گشته است. نام گذاری با عنوان روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، نشان دهنده اهمیت این علم در دنیای امروز است. اولین قدم در قرار گرفتن یک کشور در مسیر توسعه، درک اولویت های جهانی در حوزه های اقتصادی  است و جامعه جهانی در حالی قدم به جلو می نهد، که دریافته است، توسعه اقتصادی جز از طریق توسعه روابط عمومی امکان پذیر نیست. در سال های اخیر، ایران مسیر توسعه را، به دلیل تحریم های بین المللی، با سرعتی آهسته طی کرده است. دستاورد دولت یازدهم در زمینه پسابرجام، فرصتی را در جهت تحقق اهداف توسعه‌ای در اختیار کشور نهاده است. نام گذاری مشترک سال های اخیر با عنوان اقتصاد مقاومتی، ضرورت توجه به روابط عمومی را در کشور ایران دو چندان می‌کند. چرا که می توان از آن به عنوان ابزاری برای انتقال صریح سیاست های اقتصاد مقاومتی؛ و همچنین اجرایی شدن و دست یافتن به اهداف تدوینی این برنامه در سازمان ها و جامعه سود جست.
روابط عمومی می تواند از طریق تولید و بازتولید سرمایه اجتماعی؛ برقراری و توسعه ارتباطات مثبت؛ نشر اطلاعات صادقانه و آگاهانه؛ شنیدن صدای مردم؛ حمایت از تولید ملی؛ و کمپین سازی در زمینه مصرف بهینه، به پیشبرد اهداف کشور در رابطه با تحقق توسعه اقتصادی یاری رساند. روابط عمومی‌ها در توسعه نظام ارتباطی جامعه، آگاه سازی افکار عمومی، رضایت‌مندی و جلب مخاطب، تفاهم و همدلی، نقشی روشنگر و اساسی دارند، به گونه ای که در سطح کلان و ملی، هیچ برنامه ای به سرانجام مطلوب نخواهد رسید مگر آنکه قبلا پیوست رسانه ای و اطلاع‌رسانی آن تنظیم و همراه با برنامه اجرا شده باشد. توسعه روابط عمومی کشور از طریق به روز کردن تکنولوژی های این علم همگام با جهان و سرمایه گذاری بر پرورش متخصصان روابط عمومی، سبب می گردد، ایران مسیر توسعه اقتصادی را پرشتاب تر از گذشته طی کند.

منبع: روزنامه تفاهم

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *