توسعه علمی کشور با مسابقات علمی دانش آموزی

توسعه علمی کشور با مسابقات علمی دانش آموزی

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزاری مسابقات علمی دانش آموزی را عامل محرک شناسایی استعدادها در زمینه‌های مختلف و در نهایت زمینه ساز و راهگشای توسعه کشور دانست.

به گزارش ایدنا پرویز کرمی در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، اظهار داشت: برگزاری مسابقات علمی و فناورانه در حقیقت در راستای آشنایی ذهن آحاد جامعه به ویژه دانش‌آموزان با موضوعات علمی، فناوری و همچنین ترویج و فرهنگ سازی در این بخش است.

وی ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری نخستین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور و گرامیداشت ابن هیثم که باعث ایجاد فضای مناسب در حوزه علم و فناوری، مرتبط با موضوع جایزه مصطفی(ص) در بین دانش‌آموزان شد، با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جایزه مصطفی(ص) و استقبال از دومین دوره برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ، افزود: ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز با هدف ترویج و فرهنگ سازی موضوعات علمی و فناوری به ویژه در بین دانش‌آموزان ایجاد شده است.
کرمی در خصوص برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ به شیوه ساخت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای اظهارکرد: برگزاری این دوره از مسابقات می‌تواند یکی از شیوه‌های ترغیب مخاطب باشد.
وی در عین حال بسنده کردن به شیوه ساخت فیلم در این زمینه را ناکافی دانست و افزود: چرا که از ذوق و سلیقه و استعداد خیلی از افراد که قرینه و همراه این هنر نیستند جا خواهیم ماند. هرچند این روش یکی از تاثیرگذارترین زبان‌های هنری و فرهنگی است و فیلم های ۱۰۰ ثانیه‌ای نمونه بارز آن است.
وی ضمن تاکید بر توجه به سایر ذوق‌ها، هنرها و سلایق و عدم تمرکز تنها برساخت فیلم گفت: اگر تیم برگزارکننده امکان و توانایی پرداختن به همه علوم و هنرها را داشته باشد، نتیجه بسیار عالی خواهد بود، اما در غیر این صورت چاره‌ای جز اولویت‌بندی بین هنرها و زبان‌های مختلف نیست.
کرمی افزود: باید اذعان داشت که برگزاری مسابقه عامل محرک و تاثیرگذار برای شناسایی استعدادها و ایجاد علاقه در زمینه‌های مختلف است، اما به تنهایی برای نخبه پروری کافی نیست.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: اگر برگزاری مسابقه صرفا رویدادِ یک باره باشد، تعدادی از افراد را نسبت به موضوع ترغیب و آنها را جلب می‌کند، اما اگر این موضوع بلافاصله به حضور در شبکه اجتماعی، کارگروه و یا یک سازمان مردم نهاد تبدیل شده و اهداف آن ادامه پیدا کند، استعدادیابی و هم افزایی را بدنبال خواهد داشت و به مراتب از برگزاری یک مسابقه و اهدا جایزه بهتر خواهد بود.
وی در ادامه نبود ارتباط میان مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم با سازمان‌های مردم نهاد و ساختارهای عمومی را یکی از نقاط ضعف این مسابقه دانست و با بیان این که شاید دلیل اصلی آن برگزاری نخستین دوره این مسابقه باشد، افزود: البته اگر این ارتباط بیشتر و سازمان یافته تر باشد، بهره مندی بیشتری به دنبال خواهد داشت.
کرمی یادآور شد: ارتباط ما با این مسابقه از طریق ستاد توسعه فرهنگ و به جهت علاقه و پیگیری که داشتیم شکل گرفت، به عبارتی ارتباط ما با برگزارکنندگان جایزه مصطفی(ص) ساختارمند نبود، اما به دلیل اینکه این مسابقه را در راستای فعالیت‌های خود می‌دانستیم به آن بها دادیم.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه برای برگزاری بهتر و هدف مند این گونه مسابقات پیشنهاد کرد: ارتباط این معاونت و برگزار کنندگان جایزه مصطفی (ص) نزدیک تر و با برنامه ریزی مناسب تر شکل گیرد.
مسابقه دانش آموزی نور، گرامیداشت ابن هیثم در قالب ساخت فیلم های ۶۰ ثانیه ای از آزمایش هایی که با نور سروکار دارند، سال گذشته بین دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی کشور برگزار شد.
همچنین مسابقه دانش آموزی نور، گرامیداشت جکی یینگ از ابتدای آذرماه سال گذشته در قالب نمایش علمی با ساخت فیلم های ۶۰ ثانیه ای از هرگونه آزمایش علمی و در سطح دانش‌آموزان کشورهای فارسی زبان منطقه شروع شد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *