توسعه روستایی عامل افزایش تولید ناخالص ملی و ماندگاری جمعیت مولد

توسعه روستایی عامل افزایش تولید ناخالص ملی و ماندگاری جمعیت مولد
به گزارش ایدنا به نقل از ایرنا، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، الگوی رشد روستایی به مثابه ی راهبرد با اهمیت برای تامین نیازهای اساسی و توزیع بهینه منافع ناشی از توسعه ملی است.
به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران توجه ویژه به روستاها و برنامه ریزی برای توسعه روستایی علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، موجب ماندگاری جمعیت مولد به ویژه جوانان و نوجوانان در این مناطق شده و جامعه را از پیامدهای مهاجرت و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، فقر و آسیب های اجتماعی می رهاند.
از سال ۱۳۲۷ که اولین برنامه توسعه روستایی کشور تدوین شد، تلاش های پراکنده ای برای توسعه این مناطق کلید خورد و این امر در تدوین برنامه های عمرانی کشور تا حدودی مورد توجه قرار گرفته، اما به اعتقاد جمعی از کارشناسان اقدام بایسته، همه جانبه نگر و اثرگذاری در راستای توسعه روستایی برای پیشگیری از پدیده مهاجرت به شهرها صورت نگرفته و با وجود بردن امکانات پایه به مناطق روستایی و صرف هزینه های سنگین برای شاخص های رفاه ، همچنان علامت سئوال بزرگی در مقابل مقوله مهاجرت به شهرها و خالی شدن بسیاری از روستاها از جمعیت وجود دارد.
وضعیت نامناسب راه های استان سمنان در حالی است که به لحاظ اهمیت اقتصادی و قرار گرفتن استان سمنان در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور توجه به توسعه راه های این خطه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
استان سمنان در زمان حاضر ۸۰ درصد تولید نمک، حدود ۴۵ درصد تولید گچ و بیش از ۹۰ درصد ذخایر زئولیت و سلستین کشور را تولید می کند و حدود هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی و تولیدی دارد و ظرفیت گردشگری آن هم با توجه به داشتن حدود ۸۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و بیش از هزار اثر تاریخی، مذهبی و طبیعی قابل توجه است.
برخورداری از این ظرفیت ها موجب شد تا با شروع کار دولت تدبیر و امید زمینه برای خروج سمنان از محرومیت در حوزه راه های ارتباطی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
استان سمنان بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌کند و به دلیل تردد سالانه بیش از ۲۲ میلیون نفر از جاده های سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.
به باور کارشناسان امر ساخت و تامین راه روستایی مسیری هموار برای افزایش روزافزون توسعه اقتصادی، جذب سرمایه گذار و کاهش مهاجرت در ۲۸۴ روستای استان سمنان است.
این کارشناسان، گستره جاده های استان سمنان به اندازه جاده های ۶ استان کشور است، این استان با ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد و در هر ۶۰ دقیقه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ وسیله نقلیه از محورهای استان عبور می کنند، در زمان اوج سفرها در هر ۶۰ دقیقه به طور متوسط بیش از یکهزار و ۲۰۰ خودرو از محورهای استان سمنان عبور می کنند.
براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵، ۱۴۱ هزار و ۸۵۸ نفر در ۲۸۴ روستای استان سمنان زندگی می کنند و که بیش از ۳۰ درصد از این مناطق روستایی راه دسترسی مناسب بی بهره هستند.
به گفته این کارشناسان جاده های بی کیفیت روستایی عامل ۱۰ درصد تصادفات جاده ای است که برای رفع این چالش باید اقدمات اعتبارات قابل توجه ای درنظر گرفت.حدود ۳۰ درصد از جاده های روستایی سمنان برای تردد در وضعیت نامناسبی قرار دارد و اجرای طرح حادی روستایی می تواند به افزایش رونق اقتصادی و اشتغال در این مناطق تاثیرگذار باشد.
همچنین به تاکید مسوولان امر محورهای مواصلاتی بیش از یکصد روستای استان سمنان نیاز به بازسازی دارد که باید با تخصیص اعتبار برای رفع این معضل اقدام کرد.
** توسعه راه های روستایی نقش اساسی در توسعه سمنان و اشتغالزایی دارد
استاندار سمنان گفت : توسعه راه ها نقش اساسی در توسعه سمنان و اشتغالزایی دارد و در این بخش آسفالت و بهسازی راه های روستایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
محمدرضا خباز در گفت و گو با ایرنا افزود : در راستای تحول اقتصادی و نیز جذب سرمایه گذاری ، تقویت و مناسب سازی راه های روستایی بسیار اهمیت دارد .
وی اظهارداشت : سمنان جز استان های بحران خیز کشور است به همین دلیل نیاز است راه های روستایی آن تقویت شوند.
وی تصریح کرد : همواره سمنان جز استان های برخوردار مطرح بوده است این در حالی است که در بخش های مختلف عقب مانده ایم که یکی از این حوزه ها راه های روستایی است.
خباز با بیان این که برخورداری سمنان از سهم گردشگری در توسعه و اشتغال باتوجه به ظرفیت خیره کننده استان بسیار پایین است ، گفت : امسال باید فرصت سرمایه گذاری را دربخش گردشگری را بیش از پیش فراهم کنیم اما یکی از زیرساخت های آن که راه های روستایی است بیش از ۵۰ درصد نامناسبت است.
**زیرساخت توسعه در مناطق روستایی استان سمنان مطلوب نیست
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت : زیرساخت توسعه و افزایش اشتغال در مناطق روستایی استان سمنان به دلیل کمبود آب و نبود راه های دسترسی با کیفیت مطلوب نیست.
ابوالفضل حسن بیگی در گفت و گو با ایرنا افزود : بیش از ۲۰ درصد مناطق روستایی استان سمنان با مشکل کمبود آب مواجه است که برای کاهش آمار مهاجرت روستاییان، رفع این معضل در کوتاه مدت ضروری است.
وی اظهارداشت : تعداد زیادی از مناطق روستایی سمنان با مشکل نبود راه های دسترسی با کیفیت مواجه است که این امر در حضور نیافتن گردشگران در این مناطق خوش آب و هوا و افزایش آمار بیکاری تاثیر شایانی دارد.
وی خاطرنشان کرد : استان سمنان به دلیل برخورداری از طبیعتی چهار فصل تمام روستاهای آن از ظرفیت گردشگری برخوردار است که باید با ساخت اقامتگاه های بوم گردی و توجه به زیرساخت های گردشگری برای افزایش اشتغال در این مناطق تلاش کرد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : راه دسترسی بیش از ۲۵ روستای دامغان مطلوب نیست و دولت دوازدهم با تخصیص اعتبار برای بازسازی این جاده های روستایی اقدام کند.
**راه ارتباطی ۲۰ روستای استان سمنان تا پایان امسال بازسازی می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت : راه ارتباطی ۲۰ روستای این استان تا پایان امسال با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار بازسازی و آسفالت می شود.
مهدی زندیه وکیلی افزود : اکنون بیش از ۳۰ درصد راه های ارتباطی استان سمنان نیاز به بازسازی دارد و براساس برنامه ششم توسعه تا پایان سال جاری تعداد قابل توجهی از این راه ها به صورت زیرساختی ترمیم و آسفالت می شود.
وی با بیان این که راه های ارتباطی ۳۹ روستای سمنان براساس برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۹۷ تکمیل و بازسازی می شود، اظهارداشت : ۲ روستا در سمنان، ۱۰ روستا در دامغان، ۱۰ روستا در شاهرود، پنج روستا در میامی، پنج روستا در گرمسار، سه روستا در مهدیشهر، ۲ روستا در آرادان، و ۲ روستا در سرخه مشمول طرح توسعه و توانمندسازی روستایی در این طرح هستند.
وی با بیان این که در دولت تدبیر و امید بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در بخش راه روستایی در سمنان هزینه شد، گفت : در چهار سال گذشته بیش از ۲۰۰ کیلومتر به میزان راه های دسترسی و امن این استان افزوده شد.
**جاده های بی کیفیت روستایی عامل ۱۰ درصد سوانح رانندگی در سمنان
مدیرکل راه و ترابری سمنان گفت: جاده ها و محورهای مواصلاتی بی کیفیت روستایی و حومه های شهری دلیل ۱۰ درصد سوانح رانندگی در این استان است.
سید عبدالمجید نژاد صفوی در گفت و گو با ایرنا افزود: محورهای مواصلاتی بیش از یکصد روستای استان سمنان نیاز به بازسازی دارد و که با تخصیص اعتبار برای رفع این معضل اقدام کرد.
وی اظهارداشت: سالانه بیش از ۸۰ تن از سرنشینان وسایل نقلیه به دلیل بی کیفیت بودن جاده های روستایی سمنان جان خود را از دست می دهند.
مدیرکل راه و ترابری استان سمنان اضافه کرد: این استان بیش از یکهزار هزار کیلومتر راه روستایی دارد که باید برای رونق کسب و کار و افزایش رفاه اجتماعی به نوسازی ان توجه داشت.
مدیرکل راه و ترابری استان سمنان ادامه داد : در دولت یازدهم جاده های ۳۰ روستای این استان آسفالت و نوسازی شد و تاپایان دولت دوازدهم آسفالت بیش از ۵۰ روستای دیگر در دستور کار قرار دارد.
نژاد صفوی تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید برای نوسازی شریان های فرعی استان هزینه شد و براساس آمار پلیس راه سمنان میزان تصادفات جاده ای در این مناطق بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت.
**بازسازی جاده های روستایی سمنان برای رونق گردشگری دراولویت است
مدیرکل میراث فرهگنی،صنایع دستی و گردگشگری استان سمنان گفت: بازسازی جاده های روستایی استان به منظور رونق گردشگری و افزایش اشتغال و همچنین اجرای طرح های توسعه اقتصادی در این مناطق در اولویت است.
حسین خواجه بیدختی افزود: بیش از ۲۰ روستای سمنان براساس برنامه ششم توسعه به عنوان مناطق ویژه گردشگری انتخاب شدند که باید زیرساخت لازم برای حضور گردشگران در این مناطق مهیا کرد.
وی با بیان این که، برای نوسازی این راه های ارتباطی و نصب چراغ های برق بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. اظهارداشت: اعتبار مالی اجرای این طرح ها، از محل خزانه وزارت راه و شهرسازی تامین می شود.
وی تصریح کرد:نوسازی راه های ارتباطی استان سمنان برای اجرای دقیق منویات رهبر انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی و افزایش اشتغال و رونق کسب وکار در این مناطق اجتناب ناپذیر است.
**۳۰ درصد جاده های شهرستان آرادان غیرقابل تردد است
فرماندار آرادان گفت : ۳۰ درصد جاده های روستایی و شهری این شهرستان غیرقابل تردد است و نیاز به بازسازی و تعمیرات زیرساختی دارد.
سعید افشارنادری افزود : از ۲۰ روستای آرادان فقط راه ارتباطی ۱۰ روستای این شهرستان آسفالت است که باید در کمترین زمان ممکن برای رفع این مشکل اقدام کرد.
وی اظهارداشت : دسترسی مردم به راه های ارتباطی هموار یکی از دغدغه های اساسی مسوولان است و براساس برآوردهای اولیه برای رفع این نقیصه بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیازاست.
وی اضافه کرد : بیش از ۵۰۰ کیلومتر از راه های دسترسی در شهرستان آردان نیاز به بازسازی دارد و یکی از علت های اساسی مهاجرت از مناطق روستایی به شهری نبود امکانات زیرساختی است.
فرماندار آرادان با تاکید بر برطرف شدن مشکلات راه های کوهستانی این شهرستان با هدف توسعه صنعت گردشگری ، خاطرنشان کرد : راه های ارتباطی یکی از علت های افزایش اشتغال و رونق کسب و کار در مناطق روستایی است.
افشارنادری ادامه داد : در دولت تدبیر و امید بیش از ۱۰۰ کیلومتر از راه های دسترسی مناطق روستایی و شهری آرادان آسفالت شد و در چهار سال آینده هم با تخصیص به موقع اعتبار بازسازی بیش از ۲۰۰ کیلومتر دیگر در دستور کار قرار دارد.
فرماندار آرادان تصریح کرد : روستای های رامه بالا و رامه پایین پایین این شهرستان با وجود ظرفیت های قابل توجه گردشگری و با بیش از ۳۰۰ نفر خانوار از راه های دسترسی امن محروم است و باید مسوولان دستگاه های اجرایی مربوط برای آسفالت جاده های این مناطق اقدام کنند.
**توسعه گردشگری در شهمیرزاد نیازمند تامین و تکمیل زیرساخت‌هاست
فرماندار مهدیشهر گفت : تامین و تکمیل زیرساخت های گردشگری شهمیرزاد با وجود جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و قرار گرفتن در فهرست ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور ضروری است.
حسن ارگی افزود: شهمیرزاد به دلیل برخورداری از جاذبه ها و چشم انداز طبیعی ، ظرفیت حضور گردشگران در فصل های مختلف سال را دارد، اما برای جذب گردشگران توجه به زیرساخت ها و نوسازی آن ضروری است.
وی اظهار داشت : نیمی از ۲۳ روستای اطراف شهمیرزاد گاز طبیعی ندارند و یکی از معیارهای جذب گردشگری، تکمیل این گونه زیرساخت‌هاست.
فرماندار مهدیشهر تصریح کرد : جذب گردشگر فقط مختص به یک دوره زمانی از سال نیست، می توان با برنامه ریزی بلند مدت در هر چهار فصل شاهد حضور مسافران از نقاط گوناگون کشور در استان سمنان باشیم.
وی ادامه داد: بیش از ۳۰ درصد از معابر و جاده های روستایی شهمیرزاد فاقد آسفالت است که باید برای جذب گردشگر به بازسازی این راه های‌ مواصلاتی در کمترین زمان ، اقدام شود.
به گفته وی، تعداد قابل توجهی از مسافران برای عزیمت به شهرهای شمالی کشور، راه های مواصلاتی استان سمنان را انتخاب می کنند، شایسته نیست اسکان این مسافران در مساجد و توفقگاه های موقت انجام شود و از این مکان ها برای استراحت استفاده کنند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *